keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Kisaraportti, vihdoinkin!!

Oli tarkoitus kirjoitella tätä raporttia heti kisan jälkeen Kööpenhaminasta, mutta siinä oli vähän sitä ja tota tekemistä, niin jäi tämäkin sitten tänne kotisuomeen rustattavaksi :)

Alkuun heti tulos ja fiilikset. Loppuaika oli 02:51:16 ja sijoitus 49.!! Eli meni jälleen kerran reippaasti alle tavoiteaikojen tai jopa hurjimpien kuvitelmien.. Täytyy varmaan tulevaisuudessa yrittää laittaa tarpeeksi kovia tavoitteita, kun meinaa mennä aina reilusti alle ;)

Ja sitten reissuun ja kisaan hieman tarkemmin.. Menolento lähti lauantai-aamuna kohti Kööpenhaminaa. Samalla lennolla oli myös juoksijakaveri ja sen sisko, joten reissun ensimmäiset spekulaatiot ja juoksupuinnit pääsi käymään jo Helsinki-Vantaalla!! Lentokentältä mentiin junalla keskustaan ja hotellille, jonne jätimme kamamme ja suuntasimme kevyen lounaan kautta kohti Marathon Expoa, joka sijaitsi hieman kauempana keskustasta, aivan Parkenin (FC Kööpenhaminan kotistadion) vieressä.

Itse Expo oli laitettu pienehköön Sparta Halleniin, jossa ainakin lauantaina oli melko paljon kisavieraita samaan aikaan!! No äkkiä sen käveli läpi ja sai haettua osallistujapaketin, jonka sisältöhän piti heti tutkia.. Noo, eiköhän meikäläinen oltu ilmoitettu Nike Finlandin toimesta (kiitos Kaj ja Nike Finland osallistumismaksusta!!!) TANSKALAISEKSI!! Se selittikin sitten myös ennen kisaa sähköpostilla tulleet tanskankieliset infopaketit sun muut viestit :) No väliäkö hällä, kunhan pääsi juoksemaan!

Mikkå från Danmark

Loppulauantai meni leppoisissa merkeissä ja sunnuntain kisaa odotellessa.. Nukkumaan sain itseni jo mestareiden liigan finaalin tauolla!! Sen verran väsytti ja sunnuntaina piti kuitenkin herätä aamupalalla jo klo 06 aikoihin!! Hotellimme oli aikaistanut aamiaistaan tunnilla, joten kävin klo 06 siellä syömässä muutaman hunajapaahtoleivän ja muroja mehulla :)

Siitä sitten aamupalan jälkeen lähdin tallustelemaan lähtöpaikalle, jonne oli n.2,5km matka. Hyvä että kävelin, sillä teki ihan hyvää jaloille ja oli kiva jutella italialaisten ja belgiailaisten kanssajuoksijoiden kanssa tulevasta raastosta :) Lähtöpaikka oli melko hyvin organisoitu ja kaikki muu toimi hyvin, paitsi kamojen jättö säilytykseen.. Siihen pakkautui paljon ihmisiä ja meikäläiselle tuli huoli, että ehdinkö mä lähtöön ollenkaan.. Onneksi juoksuporukassamme oli hieno herrasmies, joka lupasi viedä minunkin tavarani säilytykseen ja antoi minun mennä hyville lähtöpaikoille valmistautumaan!! (Kiitos JT tästä, olen sinulle vastaavan vielä velkaa!!) Tämän ystävällisen eleen jälkeen pääsinkin melkein eturivistä starttaamaan. Edessämme oli vain Eliittijuoksijat + Tanskan mestaruuskisojen osallistujat, jotka olivat omissa karsinoissaan..

Ennen starttia juttelin ennestään tuntemattoman suomalaisen Antin kanssa, joka kertoi lähtevänsä juoksemaan 4:00/km vauhtia ja alle 2:50 tavoitteenaan.. Sanoin hänelle että tsemppiä, minä en tuollaista vauhtia uskalla lähteä juoksemaan.. Startin paukahdettua ja alkuruuhkan mukana luikerrellen ensimmäinen kilsa taisi olla 3:57 ja 2 km kohdilla oli aikaa mennyt joku 7:55 ja sitten n. 3 km kohdalla vierellä juoksi yhtäkkiä tuo samainen Antti, joka sanoi jotain.."hyvinhän tuo menee, nyt jatkat vaan tässä samassa porukassa".. No ajattelin että jos se näin helpolta tuntuu, niin miksei. Näin mentiinkin aina n.25km, jolloin Antilla tuli huonompi hetki ja hän jäi taaemmas.. Itsellä edelleen hyvä fiilis, joten annoin vaan mennä..

Tässä vaiheessa on palattava vielä tapahtumiin 20-21 kilometrin välillä.. Juoksu kulki ja juteltiin Antin kanssa niitä näitä. Matkalla oli silloin tällöin mululakiveä ja silloin tällöin autoille tarkoitettuja hidasteita.. No yksi tämmöinen hidaste tuli meikäläiselle yllätyksenä ja vasen jalkani otti siitä pienen kosketuksen. Sain pidettyä itseni pystyssä melko pitkään, mutta kaatuminenhan siinä loppujen lkopuksi oli edessä!! Kaaduin siis täydestä kisavauhdista mahalleni, mutta vauriot olivatkin sitten ne mielenkiintoisimmat. Mulla on vasemmassa tossussa ulkosyrjässä reikä, solisluun kohdalla paidassa reikä, juoksunumero repesi 3/4 kulmasta irti ja kämmenet olivat koko pinnaltaan maassa.. MUTTA mun polvet ei edes hipaisseet maata, joten voitte kuvitella millaisessa asennossa mä olen ollut!? En ole turhaan lankkuja talven aikana tehnyt ;) Ja käsiinkään ei tullut naarmun naarmua, vaikka ne siis koko painon taisivat kenkien ja rinnan kanssa ottaa vastaan.. No pääsin siitä yhtä nopeasti ylös kuin olin mennyt alaskin, joten matka jatkui ihan normaalisti, mitä nyt juoksunumeron jouduin parsimaan uudelleen kiinni.

Heti tuon kaatumisen jälkeen ajattelin, että nyt tuli tehtyä Virenit, sitten hetken päästä ajattelin, että ei, kyllä se pesäpallosyösyltä on pakko ollut näyttää.. mutta vielä hetken mietittyäni tajusin, että Pasi Nurmisen viime keväinen ilmaveivi on ollut varmasti lähimpänä omaa räpiköintiä!! Harmi ettei Marathon-Photon kaverit olleet hereillä.. Toivottavasti joku katsoja on saanut sen ikuistettua esim. videokameralleen, sen verran koomista se varmasti oli..

No niin takaisin kisaan. Antti siis jäi, joten jatkoin kisaani yksikseni. Missään vaiheessa ei oikein muita samaa vauhtia juosseita ollut, joten melkein se ohituksiin jäi ne muiden kontaktit. Ja siis tarkoitan muiden ohituksiin, sillä en muista, että kukaan olisi ohi tullut, ainakaan viimeisten 15 kilsan jälkeen..

Puolimaratonin väliaika oli 1:24:23, joka on muuten oma henkilökohtainen ennätykseni puolimaratonilla ;) Jaksoin pitää tuota n. 4:00/km vauhtia aina sinne 30km asti, sillä 25-30km väli tuli vielä 4:01/km vauhtia. Sen jälkeen alkoi vauhti hieman hiipumaan, ei mitenkään radikaalisti, mutta pakko oli hieman himmata, että jaksaisi juosten maaliin asti jolkottaa.. Alla olevasta kisajärjestäjien tarjoamasta taulukosta näkee aika hyvin tuon lopun hyytymisen..Mutta vaikka hyydyinkin, niin kukaan ei tullut silti ohi, joten loppumatka on ollut muillekin yhtä raskas kun mulle...

Matkan varrella oli mahtavaa kannustusta koko matkan varrella ja luulen, että rinnassani ollut Tanskan lippu sai kannustajat huutamamaan mulle entistä enemmän!! Harmi vaan, kun en tajunnut puoliakaan niistä huudoista ;)

Loppua väritti myös ystäväni Tuomas, joka oli ottanut hotellin pyörän ja ajeli sillä mun vierellä käytännössä viimeiset 7 km, aina maalisuoran lakupäähän asti!! Kiitos Tuomas siitä, vaikka sulle vikassa ylämäessä tiuskasinkin, että "Turpa kiinni, mun pohkeet kramppaa ihan just", niin mukavaa se oli :)

Maalisuora ja sitä edeltävä ylämäki oli siis lyödä pohkeet kramppiin joka askeleella, joten päkiävoittoisesta juoksutyylistäni oli lopussa jäljellä muistoja vain :) No maali kuitenkin päästiin ja loppuaina 02:51:16 löi edellisen ennätykseni viime syksyltä melkein kuudella minuutilla!!! Eli pakkohan tuollaiseen on tyytyväinen olla, ja niin minä olenkin!!! Keli oli kuitenkin melko raskas, johtuen kuumuudesta ja siniseltä taivaalta paistneesta auringosta!! Tarkkoja lukemia en tiedä, mutta loppumatkasta oli lämmin!! Matkaan lähti 10500 juoksijaa, joista yli 1000 oli joutunut keskeyttämään, mukana myös viime vuoden voittaja Morten Boström (FIN)!!

Lopullisessa tuloslistassa olen sijalla 49!! Olin paras suomalainen, vaikka olenkin virallisissa papereissa siis 34. paras Tanskalainen ;)

Tässä kisan käppyrät sun muut, sponsered by Suunto T6. Hyvillä sykkeillä olen ainakin pystynyt raastamaan :)

Sitten loppuun vielä yksi kuva loppusuoralta.. Ilmeestä päätellen, melko koville tuo otti...

Ja sitten ihan loppuun vielä oodi Kööpenhaminalle, joka vei ainakin allekirjoittaneen sydämen täysin mukanaan!! Se on sekoitus Barceloonaa ja Tukholmaa!! Ravintolat ovat ihan mielettömiä ja huonoa ruokaa en ainakaan minä joutunut missään syömään!! Kaupungin pyöräilykulttuuri on huippua ja se on huomioitu jokaisella tiellä omine pyöräteineen ajoradan vieressä.. Myöskin kävelykatu Stoget ja sen lukuisat sivukujat ovat mahtavaa seutua!! Mekin pääsimme Tuomaksen kanssa maistamaan paikallista arkea, sillä maanataina kävelimme kaupunkia ristiin rastiin koko päivän ja sen lisäksi teimme kanaaliristeilyn, josta näkee kaikki kaupungin hienoimmat jutut veden päältä!!

Sitten tiistaina pyöräilimme kaupungilla ja sen lähiöissä n. 7 h ajan!! Ehdittiin käydä monessa puistossa ja kiertää kaikki keskutan järvetkin! Tuota fillarin vuokraamista suosittelen eritoten, sillä se on väline, jolla ehtii päivässä käydä vaikka kaikki kaupungin eri osat läpi, niin kuin mekin tehtiin!!

Nyhavnin satama, kanaaliristeilijältä kuvattuna

Myös joka paikassa on luomuruokaa ja se on selkeästi tärkeää paikallisille!! Meidänkin perus Scandic hotellin aamupalalla tarjoiltiin luomujuustoa, luomukinkkua, luomomysliä ja luomuleipää.. Välillä tuntui että se onenmmän sääntö kuin poikkeus, että ruoka on luomoraaka-aineista valmistettu!!

Kas siinä kaupunki minun mieleeni!! Viikonloppu oli ihan huippu ja takaisin menen ihan varmasti!!

Ja syksyn projektin nimi on vaihdettu "sub 2:55" --> "sub 2:50" ;)